Poarta creier sub casca!! – via PierderIarna.ro

Prietenii de la PierdeIarna.ro au scris un articol foarte bun despre mult mediatizatul subiect al sigurantei pe partie, subiect revenit in actualitate o data cu accidentele la schi a unor vedete autohtone, vezi Serban Huidu sau mai nou (oau!) Anna Lesko.

La aproape o saptamana dupa nefericitul accident al lui Serban Huidu, Romania este cuprinsa de isterie. Parintii isi suna disperati copiii plecati sa skieze prin munti iar in presa au aparut pana si campanii. Mai mult unii vorbesc despre ”blestemul partiilor din strainatate”.  Cel mai accesat  site de fotbal (gsp.ro), pentru ca nu poate fi numit de sport intrucat 90% din continut este despre fotbal, a pornit ditamai campania “Poarta casca!”. De ce nu o campanie “Poarta creier!” sau “Vrem partii amenajate!”? Sensibilizati la culme de accidentul lui Huidu, dar mai ales din lipsa de subiecte intrucat campionatul de fotbal este intrerupt, gesepistii ne spun de ce e buna o casca si cat costa o casca. Uau!!! Pacat ca nu spun nimic despre cei care au murit degeaba prin Predeal si Sinaia sau despre cei care isi rup mainile si picioarele din cauza ca partiile nu sunt semnalizate, sunt prost intretinute sau nu sunt inchise cand trebuie. Asta ar fi o campanie corecta! Casca te salveaza, e importanta insa trebuie plecat de jos, adica de la partii. Deci sa o lasam mai moale cu campaniile de sensibilizare. O sa ajunga unii sa spuna ca skiatul este un sport periculos. Este periculos pentru cei care nu-si cunosc limitele, pentru teribilisti si pentru cei care nu gandesc.

In alta ordine de idei, o alta “vedeta” autohtona a suferit de pe urma schiatului. Este vorba despre marea cantareata, pictorita si model… Ana Lesko. O “sursa demna de incredere” ne-a informat ca Ana si-a rupt o mana undeva prin Franta. Pe Anushka mi-o imaginam in orice fel, numai in costum de ski nu. De cand o stiu poarta numai chiloti si sutien. Se pare ca purta si o casca desi risca enorm sa-si turteasca parul…

Concluzionand, haideti mai intai sa invatam sa schiem/ sa ne dam pe placi si sa amenajam partiile prapadite pe care le avem, si abia apoi sa lansam campanii pentru purtatea echipamentului de protectie care se preteaza in tari unde sporturile de iarna au trecut de faza “abecedarului”. Lui Serban Huidu ii dorim insanatosire grabnica si sa se bucure in continuare de acest sport minunat.

P.S. Decalogul schiorului
1. Schiati in asa fel incat sa nu puneti in pericol viata altui schior, sa nu periclitati integritatea celorlalti schiori sau sa le cauzati acestora un prejudiciu.
Adica:
A. daca esti schior incepator mergi cat mai pe margine alagandu-ti un culoar pe care sa cobori, nu pe toata partia dintr-o margine in alta, permitand si altor skiori care s-au apucat inaintea ta de ski sa skieze conform nivelului si abilitatilor lor.
B. daca esti skior bun, ai grija sa ii feresti si pe altii care nu au apucat sa citeasca acest decalog sau nu l-au inteles.
2. Sa isi adapteze viteza si maniera proprie de a schia potrivit pregatirii tehnice, conditiei fizice, starii zapezii, gradului de dificultate al partiei, conditiilor atmosferice si densitatii traficului de pe partie.
Adica:
A. daca esti schior incepator mergi incet, precaut si pe partii dedicate incepatorilor. Nu te supra-aprecia si nu te aventura pe partii dificile unde poti crea probleme skiorilor mai experimentati care coboara mai repede.
B. daca esti skior bun nu te “aventura” pe partii usoare pentru incepatori si nu schia in viteza mare aratand celor din jur ca stii sa skiezi si esti Alberto Tomba.
3. Sa isi aleaga cu grija traiectoria pe care urmeaza sa coboare, in scopul protejarii schiorilor aflati in aval si NU schiati cu viteze care va depasesc capacitatile de control.
Treaba sta asa:
A. daca esti skior incepator skiaza incet, precaut si nu te supra-aprecia pt. ca si tu trebuie sa feresti pe altul care stie mai putine ca tine!
B. daca esti bun, arata ca poti rationa si realizezi ca nu esti singur pe partie.
4. Sa depaseasca schiorul aflat in aval fie pe partea dreapta, fie pe partea stanga, cu conditia ca aceasta depasire sa fie suficient de larga pentru o eventuala evolutie neasteptata a celui care urmeaza sa fie depasit. (Schiorul din deal este obligat sa-l ocoleasca pe cel din vale)
Mai pe inteles:
A. daca esti skiorul aflat in aval, gandeste-te unde sa te opresti ca si cand ai fi skiorul din deal si intreaba-te: “Mi-as baga p#@$% daca unul s-ar opri aici si eu as veni de sus?”!
B. daca esti skiorul din deal incearca sa ocolesti skiorul din vale, care inca se intreaba unde sa se opreasca, incercand sa anticipezi virajele skiorului din aval bazandu-te pe experienta si pe un eventual anunt verbal.
5. Sa se asigure, printr-un examen atent al traficului din amonte si al celui din aval, ca atat el cat si alti schiori sunt in afara oricarui pericol cu ocazia traversarii unei partii sau reluarii parcursului dupa o oprire temporara pe aceasta.
Adica te uiti si in stanga si in dreapata inainte sa treci.
6. Sa evite stationarea pe partie, mai ales pe portiunile inguste ale acesteia ori pe cele lipsite de vizibilitate. In cazul caderii, sa elibereze partia in cel mai scurt timp posibil.
Ce poti sa faci?
A. daca esti skior si atat, incerca din rasputeri sa nu te opresti in MIJLOCUL PARTIEI, in zone cu vizibilitate redusa, in zonele inguste, la intersectia a doua sau mai multe partii, in zonele intinse aproape plate unde se skiaza in viteza, in zona kickerelor (mai ales pe margine sau sub).
B. daca esti mai bun, pregateste-te din timp sa reduci viteza si sa devi precaut ptr ca SIGUR vei intalni pe cineva in MIJLOCUL PARTIEI, in zone cu vizibilitate redusa, in zonele inguste, la intersectia a doua sau mai multe partii, in zonele intinse aproape plate unde se skiaza in viteza, in zona kickerelor (mai ales pe margine sau sub)
7. Stationarea pe partie este interzisa. Se utilizeza marginea partiei, NUMAI in cazul in care este obligat sa urce sau sa coboare pe jos.
A. daca esti skior – intelegator, atunci intelege ca pe partie nu se stationeaza decat daca este strict necesar.
B. daca nu esti skior, nu ai ce sa cauti pe partie (aviz pantofari, pozari, capacisti, pungari, etc.).
8. Sa respecte indicatoarele de semnalizare si balizele de marcare instalate pe partie si traseele de schi pentru agrement.
Reteta:
A. inainte de toate ar trebui ca aceste balize si indicatoare de semnalizare sa fie noi, conform standardelor, frumos colorate, usor vizibile si lizibile chiar si in conditii de ceata sau ninsoare puternica, ca numai in aceste conditii lumea o sa le respecte cu usurinta si fara prea mult efort (aviz administratorilor de partie).
B. daca se intampla punctul A, nu ar trebui sa mai fie probleme decat in cazul celor cu probleme de cognitie.
9. Sa anunte Salvamontul, in cazul accidentarii unui schior si sa acorde sprijin la transportarea acestuia.
Adica cei sapte ani de acasa.
10. In cazul producerii unui accident, schiorul trebuie sa ofere ajutor persoanei/persoanelor ranite. Cel care a provocat accidentul trebuie sa ramana pe loc si sa raspunda pentru pagubele materiale si fizice pe care le-a produs prin declinarea identitatatii in fata organelor abilitate, in cazul in care a fost martorul unui accident sau l-a provocat el insusi.
Simtul civic si responsabilitatea care te caracterizeaza ca om, te obliga sa faci asta si este mai bine decat sa te oblige altii.

Sa fie zapada!

Decalogul schiorilor prezentat mai sus a fost preluat de pe Skivirus. Apreciem efortul tuturor celor implicați în promovarea sporturilor de iarnă și a practicării acestora în condiții de siguranță.

Published by

Andrei

Co-fondator si manager la Wintermag.ro, cel mai mare magazin online de ski si snowboard din Romania.

3 thoughts on “Poarta creier sub casca!! – via PierderIarna.ro”

  1. Multumim pentru mentionarea facuta!
    In alta ordine de idei, este laudabil faptul ca incidentele recent aparute in mass-media (din pacate numai cele in care sunt implicate vedetele sunt mediatizate) au avut totusi ecou in randul comunitatilor online ca http://www.skivirus.com, pierdeiarna.ro, http://www.wintermag.ro/blog si nu numai. Ce frumos ar fi daca s-ar intampla ceva ca sa se atraga atentia si asupra amenajarii partiilor astfel incat oricine ajunge pentru prima oara intr-o statiune ca Sinaia, de exemplu sa se simta in siguranta si sa nu aiba nevoie sa fie insotit de cineva care cunoaste locurile (suna de parca ai fi in jungla :D).

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *